UPDATE na 4 week FoodMindset Programma

21 mei 2021
Healthy for me

Ik ga jullie in dit artikel even bijpraten over  het Foodmindset programma. Want de eerste 5 weken zijn voorbij, wat inhoudt dat we nu over de helft zijn. En hoe voel ik mij nu? Wat heb ik geleerd? Welke doelen heb ik bereikt, en ben ik nog steeds zo enthousiast? Lezen jullie mee?

Healthy  for Me

 

FoodMindset programmaWEEK 1: Hierin staat de basis van het afvallen centraal. Zo kregen we door het bijhouden van een eetdagboek in de eerste week een persoonlijk voedingsadvies om mee aan de slag te gaan.

FoodMindset programmaWEEK 2: Hierin staat de 80-20 regel centraal. Hoe vind je de juiste balans in jouw eetpatroon. Dit vond ik best een moeilijk dingetje, maar als je het doorhebt is het handig toe te passen.

FoodMindset programmaWEEK 3: Leer alles over voedingstoffen, koolhydraten en vetten. Waarom heb jij deze voedingstoffen nodig en wat kan beweging bijdragen? Dit vond ik een hele interessante. Welke vetten zijn goed, en welke juist niet. 

FoodMindset programmaWEEK 4: Luisteren naar jouw lichaam en behoeften. Honger, trek en verzadiging herkennen en omgaan met alle soorten oorzaken van honger. Soms denk je gewoon dat je honger hebt, maar hou je jezelf voor de gek.

FoodMindset programmaWEEK 5: Slim boodschappen doen en etiketten leren lezen. Een stukje mindset. Welke eetregels hanteer jij (onbewust) en wat zijn jouw valkuilen? Hoe ga je om met deze valkuilen? Als je naar een etiket kijkt is niet alleen de Kcal een belangrijk onderdeel, maar ook de voedingswaarden van het product.

FoodMindset programmaWEEK 6: Volledig in het teken van jouw mindset. Wat zeg jij tegen jezelf? Wat is jouw ego en wie zijn jouw saboteurs? Hoe ga jij om met jouw gedachten?

FoodMindset programmaWEEK 7: Overtuigingen, wat jij tegen jezelf zegt bepaald hoe jij je voelt en wat je doet. Aan de slag met een dosis zelfliefde en zelfvertrouwen. Het allerbelangrijkste is dat jij blij bent met jezelf.

FoodMindset programmaWEEK 8: Stilstaan bij de meest gemaakte denkfouten die jou belemmeren, waarom het vieren van successen zo belangrijk is en kijken we verder dan jouw veilige haven; jouw comfortzone.

FoodMindset programmaWEEK 9: Slaap, stress en het reguleren van jouw energielevel om hoog in jouw energie te blijven.

FoodMindset programmaWEEK 10: Vallen en opstaan, hoe jij jouw gewicht kan stabiliseren en dit voor de rest van jouw leven kan vol houden!!

FoodMindset programma

Week 3

Koolhydraten, vetten en eiwitten. In de derde week werd een hele hoop duidelijk gemaakt over koolhydraten, vetten en eiwitten. Als je het aan mensen vraagt, zullen veel ervan zeggen dat koolhydraten dikmakers zijn. En dus vermijden ze het eten van koolhydraten zo veel mogelijk. Want bij koolhydraten denk je aan zetmeel, suikers en vezels. Het zit bijna in alles wat je eet, en je hebt ze ook nodig om te leven. Maar er is een verschil in langzame en snelle koolhydraten. En de langzame koolhydraten kun je prima eten, als je weet welke producten dat zijn, kun je kiezen hoeveel en welke soort je eet. Langzame (gezonde) koolhydraten zijn bijvoorbeeld volkoren producten (pasta, brood, wraps), groenten, fruit, zilvervliesrijst, peulvruchten. En een voorbeeld van de snelle (ongezondere) koolhydraten zijn suiker, frisdranken, snoep, taart en gebak, ijs, en aardappelen, wit brood en witte rijst. Goed om daar eens bij stil te staan he? Ik heb een klein doel behaald en ben overgestapt naar de volkoren producten. En die zijn net zo lekker. En met de vetten is dat net zo. Als je wilt afvallen hoef je echt niet alle producten waar vetten in zitten te schrappen, want ook hier is weer een verschil. Je hebt namelijk verzadigde (verkeerde) en onverzadigde (ok) vetten. De onverzadigde vetten hebben een gunstig effect op jouw lichaam en dragen bij aan jouw gezondheid. Bij onverzadigde vetten kun je denken aan vette vis, zonnebloemolie, halvarine margarine, noten en avocado. En de ongezonde vetten, dat weten we eigenlijk allemaal wel, die zitten vooral in producten zoals hamburgers, roomijs, chocola en gebak. Dat wil niet zeggen dat je ze niet mag eten, maar wel met mate.

Beweging. In deze week ging het ook over beweging, want ook dat is goed voor je lichaam. Zelf vind ik het fijn om elke dag mijn portie beweging te krijgen. En de richtlijn is om dagelijks 30-60 minuten onafgebroken te bewegen. En daarvoor hoef je dus niet perse naar de sportschool. Ik ben daar het type niet voor, ik heb het geprobeerd maar het is niet echt wat voor mij. Elke dag wandel ik aan 1 stuk door een kilometertje of 10. En daarvan probeer ik 2 keer per week het tempo wat op te schroeven zodat de pas er flink in zit. Thuis probeer ik nog wat krachttraining op te pakken om nog wat extra kcal te verbranden. Hiervoor gebruik ik de app van Samsung Health. 

Week 4

Vision. In week 4 mochten wij voor onszelf een moodboard/visionboard maken waarin duidelijk naar voren kwam waar wij naar toe willen werken en hoe ons ideale leven eruit ziet. Hoe je wil leven, en wat voor jou belangrijk is. Ik wil vooral een goed voorbeeld zijn voor Esmee. Zij mag mij zien als een powervrouw die lekker in haar vel zit, die van zichzelf houdt en vol in het leven staat. Ik wil niet het idee opwekken dat je slank moet zijn, en ongelukkig met jezelf als dat niet zo is. Ook dat doel heb ik al voor een groot deel weten te behalen. En dat geeft mij zo’n ontzettend goed gevoel. Het leuke onderdeel van deze week was het uitwisselen van recepten met de andere powervrouwen die aan het programma meedoen. We wisselden recepten voor voedzame ontbijtjes en lunch. Ook mochten we deze week weer van een aantal dagen bijhouden wat we allemaal aten. En dit keer kreeg ik een hele andere feedback op mijn eetdagboek.

” Je eetpatroon ziet er top uit! Goede 80-20 balans. Volgens mij ben jij hartstikke lekker bezig met het programma.

 

Healthy for me

Mijn doelen

Coaching. Ik vind het programma nog steeds heel goed vol te houden. En nog iedere week ga ik met stappen vooruit. Het zijn kleine stappen, maar daardoor wel met blijvend resultaat. Dit kan ik volhouden, ook na de 10 weken. De coaching van Do vind ik echt super fijn. Ze neemt de tijd voor je, geeft iedereen in de groep aandacht en kans om vragen te stellen, je kan altijd bij haar terecht als je ergens tegen aan loopt. En dan krijg je ook net even weer die motivatie die je nodig hebt om weer door te gaan. Ik verheug me op de volgende 5 weken, en zal jullie hiervan ook weer op de hoogte houden. Wil je meer weten over het programma, kijk dan op haar Facebook/Instagram en op haar website. Wil je zien hoe ik het doe? Ik plaats regelmatig posts op Instagram hoe het met mij gaat. Ik ben inmiddels al wat kilo’s en wat centimeters kwijt, en dat terwijl ik gewoon alles eet. HEERLIJK TOCH!

Heb jij een gezonde leefstijl?

Ik zou het erg leuk vinden als je een berichtje achterlaat!

Dit vind je misschien ook leuk

3 reacties

Tiny 24 mei 2021 at 12:44

Mooie foto’s
Zo te zien ben je goed bezig ,ik heb steeds de neiging om mee te doen

Reageren
Randa 20 augustus 2021 at 10:13

Ik ook, ik wilde eerst detoxen met dit product https://www.flinndal.nl/detox/superfood-shakemix-detox maar misschien kan ik dit beter combineren met dit programma. Ik wil namelijk echt ook een paar kilootjes afvallen, wat zou je aanraden?

Reageren
Blog & Beauty | Tatiana 20 augustus 2021 at 13:47

Hallo Randa, dit product waar jij het over hebt ken ik niet. Maar ik weet wel dat Do (voeding en mindset coach) je hier over kan adviseren. Ik heb aan het programma meegedaan voor het stukje mindset, niet eens zo zeer om af te vallen. En toch is dat gelukt, maar daarnaast zit ik zo veel beter in mijn vel en ben ik veel gelukkiger met mijzelf. Op haar Instagram beschrijft ze nu wat ze in welke weken gaat behandelen, misschien leuk om even naar te kijken. En (ik geloof tot de 24e) kan je je nog met korting aanmelden: https://www.instagram.com/p/CSqs0CUjFx0/ Ik zou het zeker een kans geven, het heeft mijn leven veranderd.Leuk als je me hier even op de hoogte houdt met wat jij gaat doen.

Reageren

Laat een reactie achter

CommentLuv badge